November 10, 2010

SIYASET-ALGI-KOMPOSIZYON

Gunumuz Tukiyesinin gergin politikalari dir suclu olan! Beni durduk yere yazmaya tesvik eden zorlayan. Yazmadan rahat edemicem herhalde, cunku rahatsizlik Verdi veriyor, vericek. Bir umut vardi bir zamanlar, algi cemberini asan, kalbe dayanan. Bir guzel ulke vardi duslerde, rahat ve inancimiz ile sapasaglam yasamak istedigimiz. Inanc imiz vardi bizi genc gosteren savaslar kazandiran, mahallemizdeki oksuzu yetimi duyaran kalbimiz. Ne yagmur kaldi ne camimizda miyavlayan kediler. Sokaklar guvensiz, asklar palavra, insanlar bencil. Nacizane fikrim su an turkiyesinin hali vakti durumu bundan cok uzak degil, gencleri firlatilmis internet park koselerine, orta yaslilari para kazanma derdi ile o insani duygularini bir kenara birakmis, yavan bir hayat yasamakta olan.

 

Siyaset konusunda pek fikri olan biri olmasamda, bir kac kelam edesim var. Malesef bu siyaset sorunu falan degil diye dusunen biri olarak. Su an turkiyesinde istikrarin kaybolma esinginde oldugu asikar. Insanoglu, tarih boyunca iktidar mucadelesi vermistir, su an turkiyesindede olan bundan ibaret. Turkiyenin ``sahibi’’ gucler tabiki ulke uzerindeki guclerini kaybetmek istemicekler. Fakat perdenin on tarafinda cumhur lakabli bir yonetim sekli asili. Aslinda Cumhur deselerde binlerce kere, yine cumhur diyenler, secim zamani ortaya cikip halk sececegi adami tahin etmede yeteri kadar egitimli  degil demiyorlarmi? Sasmamak elde degil. Madem halk bir mahluk olarak gorulmuyor, neden cumhuriyet diye inleniyor. Cevabi herkes biliyor tabikide, iktidar mucadelesi oldugu surece turkiye daha cok zarar gorucek, gormeyede devam ediyor. Ama iyiyi emreden, kotulukten men eden, insanlarin felahi icin ortaya cikmis bir dusunce sistemi en son sozu koyacaktir muhakkak. Bence bu savas daha cok entellektuel baglamda siddetli bir sekilde devam diyor ve edicek. Her ne kadar bazi taraflar bunu fiziksel dunyaya dokup ileri geri carpik cumlelerle tahdit vari laflar etselerde adalet in kazanacagina inaniyorum.

 

Bir ulkenin yonetimi, ulkenin halkina hizmet icin o mevkiye gelir. Fakat eger hizmet etmiyorsa en azindan zulmetmemesi gerekir. Eger bunu da basaramiyorsa, zulme ugrayana yardim edenlere zulmetmemesi gerekir ``free will`` adi altinda. Fakat ulkenin gelecegini veya o anki istikrarini dusunemiyecek kadar kafalari bunalmis insanlardan bahsediyor isek tabiki bu isteklerimizin onlara bisey ifade etmesini beklemiyorum.

 

Algi dedim baslikta, ben problemlerin cozulmesini algi ya buyuk oranda bagli olduguna inaniyorum. Lakin birsey anlatildiginda o ortamdaki insanlarin algilamalari farkli yonlerde olucaktir tabiki. Ulkeye zarar veren yetkili agiz bunun  farkinda degil zaten, cunku o sekilde algilamiyor olayi. O ulkeye buyuk hizmet ettigini dusunuyor, iste tam bu esnada alginin metamorfik anlami kendini gosteriyor. Lakin algi subjectif olarak tanimlanan bir sey, yani insana ozgu. Bu bazen isin icinden cikilmaz bir hale getirebilir durumu fakat alginin cesitliligi insanin dogasinda olan birsey, ben toptan bu kendine ozgu duyguyu atalim demiyorum. Alginin cesitliligi, metamorfik dogasi insan iletisiminde yarattigi dalgalanmadan yaralanmak istenebilecegi olasiligindan bahsediyorum. Yani, ben farkli algiladim, bu yonde bilirim o yonde inanirim ona gore yasar ve yonetirim diyen insana soylenecek her turlu malzeme onun algilama dogasindan gectikten sonra idrak kanalina bosalacagi icin, bazen elestiri karsi tarafin dusundugu dogrultuyu dahada derinlestir ve dusundugu seyin dogruluguna daha da fazla inandirir.

Fakat, biz bilirizki bu dunyada algiladigimiz seyler duyu organlarimiz vasitasi ile algi cemberinden gecerek bize ulasir, Bu gercek dusunen akillar icin yanilabilme olasiliginin varligina inadirmada zorluk cektirmez o kisiyi. Her Insan bunu basaramaz bunu basarmakta eskiden de oldugu gibi her ogreti de erdem olarak gorulmustur.

 

Yazim gunumuz turkiyesinin problemlerine yonelik baslasada , soyledigiklerimin insan odakli olduguna inaniyorum yani bunlarin sili deki bir dukkani isleten zenci kardesimide uygulanabilecegi goz onundan kacirilmamali. Her ne varki dusunce dusunceyi aciyor, insanima balki en guzel tavsiye gozlerininiz acmak yetmiyor demek olucaktir belkide, gozler acikken etrafada bakmak gerekir belki bizim aleykhimize gorunen bir sey ileride kat kat lehimize donusebilir. Ve en onemlisi de baskalarinin yerine karar vermek buyuk vebaldir bunun hesabi da buyuk olucaktir muhakkak.

No comments:

Post a Comment